Virtual en Augmented Reality met Venar
Virtual Reality en Augmented Reality, het klinkt als toekomstmuziek voor vele ondernemers, maar volgens Youssef Chatar en Steven Wensel moet je nu op de kar springen. De Antwerpse ondernemers zetten met Venar deze en andere technologieën in om een unieke merkbeleving in elkaar te boksen voor kmo’s. “Je moet nu die digitalisering inzetten, want hoe langer je wacht, hoe moeilijker het inhaalmanoeuvre wordt”, zegt Youssef.
“Alles rond artificiële intelligentie, VR, AR en dergelijke technologieën zit in de lift”, gaat Youssef verder. “Het verandert allemaal zo snel. Kijk maar naar wat ChatGPT allemaal teweeg heeft gebracht. Bedrijven verhogen nu, nog geen jaar na de launch, al hun productiviteit en efficiëntie met die chatbot. Ondernemers die er niets van kennen, raad ik aan om experten te zoeken die hen daarmee kunnen helpen. Zij die er wel iets van kennen, moeten ermee spelen, dingen testen. Want het zal alleen maar sneller evolueren en anders blijf je achter.”
Net dat is waar Venar zo sterk in is. “We willen dat onze oplossingen nut hebben voor onze klanten. Wij adviseren en kijken met hun waar het nuttig is om technologie in te zetten om beter en efficiënter te ondernemen en communiceren. Als we het gevoel hebben dat het te vroeg is voor de klant om in VR of AR te stappen, geven we dat ook aan”, leg Steven uit. Youssef pikt in: “We gaan met onze klanten kijken waar voor hun de opportuniteiten in de digitale wereld liggen en waarmee we iets leuk kunnen doen om hun merkbeleving naar een hoger niveau te tillen. Voor mij is dat ook wel een guilty pleasure, experimenteren met technologie en technieken samenbrengen tot een product dat de klant kan toepassen.”
Hoe zo’n beleving er dan uit ziet, verschilt voor elke klant. “Met AR kunnen we bijvoorbeeld een digitale laag leggen over een drukwerk. Op die manier kan je veel data verzamelen, want meten is weten. Hoe lang kijken mensen bijvoorbeeld naar jouw drukwerk? Hoe is het engagement met jouw logo? Je kan er ook voor zorgen dat een filmpje begint te spelen wanneer het drukwerk gescand wordt of dat de lezer een pop-up krijgt met specifieke data van een upcoming event”, vertelt Steven. “Nog andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld veiligheidstrainingen of digitale lessen verreikt met AI.”
Digitalize ft UNIZO
Op de Digitalize beurs in Mechelen zal Venar de UNIZO stand versterken om bezoekers wegwijs te maken in de wondere wereld van digitalisering, AR en VR. “Op Digitalize zullen we staan met twee VR-brillen. We willen bezoekers een eerste ervaring geven met VR. Hoe ziet dat eruit? Wat zijn de mogelijkheden?”, begint Steven. “Daarnaast zijn we er ook als aanspreekpunt om vragen rond functionele digitalisering te beantwoorden, specifiek dan rond digitalisering voor ondernemers, wat is dat? Hoe pak je zo’n digitalisering aan? Waar staat de ondernemer nu en waar kunnen ze stapsgewijs naartoe? We hebben dus ook een adviserende rol op de stand.”
Maar wat een bezoeker nu net zal beleven als ze die VR-bril opzetten, laten Youssef en Steven nog even in het midden. “Als we dergelijke demo’s doen, kiezen we er altijd voor om mensen echt even weg uit de echte wereld te halen”, lacht Steven. “We willen dat ze een emotionele ervaring hebben”, gaat Youssef verder. “We willen bezoekers mee in het verhaal trekken zodat ze even vergeten dat ze in een digitale wereld zitten.”
Digitalize ft UNIZO
Op de Digitalize beurs in Mechelen zal Venar de UNIZO stand versterken om bezoekers wegwijs te maken in de wondere wereld van digitalisering, AR en VR. “Op Digitalize zullen we staan met twee VR-brillen. We willen bezoekers een eerste ervaring geven met VR. Hoe ziet dat eruit? Wat zijn de mogelijkheden?”, begint Steven. “Daarnaast zijn we er ook als aanspreekpunt om vragen rond functionele digitalisering te beantwoorden, specifiek dan rond digitalisering voor ondernemers, wat is dat? Hoe pak je zo’n digitalisering aan? Waar staat de ondernemer nu en waar kunnen ze stapsgewijs naartoe? We hebben dus ook een adviserende rol op de stand.”
Maar wat een bezoeker nu net zal beleven als ze die VR-bril opzetten, laten Youssef en Steven nog even in het midden. “Als we dergelijke demo’s doen, kiezen we er altijd voor om mensen echt even weg uit de echte wereld te halen”, lacht Steven. “We willen dat ze een emotionele ervaring hebben”, gaat Youssef verder. “We willen bezoekers mee in het verhaal trekken zodat ze even vergeten dat ze in een digitale wereld zitten.”